péntek, március 23, 2012

Ha péntek, akkor böjt!




Húsvét előtt mindig számot vetünk az elmúlt évvel és talán az egész életünkkel. Bevallom, én nem vagyok híve az újévi fogadalmaknak, de Húsvét előtt el-el csendesedek legbelül és megpróbálom magam megtisztítani a rossz gondolatoktól.
Sokan a testükkel teszik ugyanezt, tisztelet érte Mindenkinek, aki megteszi.(Nekem sosem sikerült végigcsinálnom egy igazi tisztítókúrát)
Nem vallásos családban nőttem fel, de a pénteki böjt, főleg a Nagypénteki, az szent volt és sérthetetlen. Ezt a hagyományt máig tartjuk...
Szóval ma péntek van, tehát húsmentes nap.
A fiúk szeretik a "kencéket" a kenyéren, így többféle is van a tarsolyomban. Mivel szép padlizsánokat kaptam, meg is született a mai menü.
Padlizsánkrém frissen sült rozskenyérrel.
Négy közepes méretű padlizsánt megsütöttem 200 fokos sütőben , úgy 40 percig.





 Hagytam kihűlni, majd lehúztam a héját és egy tálba tettem.




  Adtam hozzá egy fél kiskanál sót, némi őrölt borsot,(fehéret) 3 kiskanál mustárt, 3 evőkanál olíva olajat, 1 közepes vöröshagymát, (felaprítva) és egy evőkanál mézet. Az egészet botmixerrel összeturmixoltam és hidegre tettem.



Nagyon szeretek kenyeret sütni! Ha kész a kenyér, úgy érzem, tettem valami fontosat azon a napon. Sőt néha még meg is hatódom a szép kenyér láttán. ( Persze minél jobban telnek az évek, annál érzékenyebb az ember lánya!)
Szóval a mai kenyér rozsos lett.

Hozzávalók:

-30dkg finomliszt
-20dkg rozsliszt
-1 ek. só
-3dkg friss élesztő 
-kb.3dl langyos víz
-3 ek. olíva olaj
-1kk. ecet vagy 3 ek. kefír
-1kk. cukor
-szezámmag, napraforgómag, tökmag (kb. egy maroknyi)

A liszteket összekevertem a sóval és egy mélyedésbe beleöntöttem a vizet, beleszórtam a cukrot és belemorzsoltam az élesztőt.


  Egy órát pihentettem. (Lehet egy egész éjszakát is, de nekem nem volt ennyi időm)


 Összedagasztom a többi hozzávalóval, de az olajat csak a végén dagasztom hozzá.


 Megint pihent egy-két órát. Megformáztam két hosszúkás kenyérré és így is pihentettem egy órát.






Ezután vízzel lepermeteztem és 200 fokos légkeveréses sütőben sütöttem 20 percig, majd levettem a hőfokot 160 fokra és még fél óráig sütöttem. Közben egyszer löttyintettem egy kis vizet a sütőbe.



  Ropogós, illatos kenyér lett belőle.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...